Odznaka Dnia Myśli Braterskiej
Odznaka zdobywana z okazji DMB. Poprzez realizację wymagań poznajemy polski ruch harcerski i światowy skauting.
Wymagania są przygotowane dla różnych metodyk i podane są w rozszerzonym opisie produktu.
Plakietka:
- żółta - ZUCHY
- zielona - HARCERZE
- niebieska - HARCERZE STARSI
- czerwona - WĘDROWNICY
Nosimy na prawej kieszeni munduru. Można ją przyszyć lub przyprasować.





Opis
WYMAGANIA:
ZUCHY
- Założyliśmy Zuchowe Towarzystwo Przyjaciół Skautingu.
- Dowiedzieliśmy się, że oprócz ZHP są inne organizacje harcerskie i skautowe w Polsce oraz że ruch skautowy działa na całym świecie. Poznaliśmy kilka organizacji skautowych.
- Stworzyliśmy kotyliony z lilijką i koniczynką - symbolami skautingu, na znak przynależności do Zuchowego Towarzystwa Przyjaciół Skautingu.
- Wiemy, jak poprawie zaadresować kopertę. Wysłaliśmy pocztą własnoręcznie wykonany list do gromady zuchowej z innej chorągwi, innej organizacji harcerskiej lub skautowej, działającej w Polsce lub do organizacji skautowej z zagranicy. Do listu dołączyliśmy kotylion i zachęciliśmy zuchy do dołączenia do Zuchowego Towarzystwa Przyjaciół Skautingu.
- Przed zbiórką upiekliśmy babeczki lub ciasto, które udekorowaliśmy w skautowe lilijki i koniczyny.
- Drużynowa/y opowiedział/a nam o historii Dnia Myśli Braterskiej oraz o założycielach skautingu.
- Świętowaliśmy gromadą urodziny założyciela skautingu, gen. Roberta Baden-Powella i jego żony, Olave Baden-Powell, podczas których zdmuchnęliśmy świeczkę na wcześniej upieczonych babeczkach lub ciastach. Podczas zbiórki połączyliśmy się ze skautką lub skautem z zagranicy lub z osobą z innej organizacji harcerskiej lub skautowej, która opowiedziała nam o tym, jak u nich świętowany jest Dzień Myśli Braterskiej.
- Wzięliśmy udział w 3 zabawach skautowych.
- Wykonaliśmy co najmniej jedno zadanie z propozycji programowych WAGGGS, wydanych z okazji Dnia Myśli Braterskiej (lub inspirowane jedną z propozycji programowych WAGGGS na DMB).
- Jeśli 22 lutego wypada w dzień zajęć szkolnych, to wzięliśmy udział w lekcjach w mundurze.
HARCERZE
- Wiem, czym jest Dzień Myśli Braterskiej i skąd się wziął.
- Podczas zbiórki zastępu opowiedziałam/em o idei Dnia Myśli Braterskiej.
- Wysłałam/em pocztą odręcznie napisany list (lub w przypadku harcerek i harcerzy Nieprzetartego Szlaku kartkę pocztową) do harcerza lub harcerki z innej drużyny ze swojego hufca.
- Wraz z moim zastępem nawiązaliśmy kontakt z osobą z innej organizacji harcerskiej lub skautowej, która opowiedziała nam o swojej działalności (zaproszenie na zbiórkę, rozmowa on-line, napisanie listu, kontakt mailowy).
- Poznałam/em sposoby świętowania DMB w innych krajach.
- Samodzielnie lub z zastępem wykonałam/em co najmniej jedno zadanie z propozycji programowych WAGGGS, wydanych z okazji Dnia Myśli Braterskiej (lub inspirowane jedną z propozycji programowych WAGGGS na DMB).
- Nauczyłam/em się wiązać węzeł przyjaźni na mojej chuście.
- Samodzielnie lub z zastępem (lub w przypadku harcerek i harcerzy Nieprzetartego Szlaku z drużyną) upiekłam/em chlebek skautowy na ognisku.
- Jeśli 22 lutego wypada w dzień zajęć szkolnych, to wzięłam/wziąłem udział w lekcjach w mundurze.
- Uczestniczyłam/em w drużynowych/szczepowych/hufcowych obchodach Dnia Myśli Braterskiej.
HARCERZE STARSI
- Zapoznałam/em zastęp z historią Dnia Myśli Braterskiej.
- Nauczyłam/em się wiązać węzeł przyjaźni na mojej chuście i poznałem jego symbolikę.
- Pomogłam/em w przygotowaniu zbiórki na temat Dnia Myśli Braterskiej.
- Wysłałam/em pocztą odręcznie napisany list do harcerki lub harcerza z innej chorągwi.
- Odnalazłam/em w Polsce miejsca związane ze skautingiem. Wraz z zastępem stworzyłam/em mapę tych miejsc. Wiem, jaka historia się z nimi wiąże.
- Wiem, jakie są zloty międzynarodowe organizowane są w świecie skautowym. Wraz z moim zastępem zaprosiliśmy na zbiórkę zastępu osobę, która brała udział w Jamboree. Zaproszony gość opowiedział nam o swoim wyjeździe.
- Wraz z moim zastępem bądź drużyną zaprosiliśmy na zbiórkę skauta, który przybliżył nam sposoby świętowania DMB w jego kraju. Jeden z nich wykorzystałam/em podczas zbiórki z okazji DMB.
- Samodzielnie lub z zastępem wykonałam/em co najmniej jedno zadanie z propozycji programowych WAGGGS, wydanych z okazji Dnia Myśli Braterskiej (lub inspirowane jedną z propozycji programowych WAGGGS na DMB).
- Samodzielnie lub z zastępem upiekłam/em chlebek skautowy na ognisku.
- Jeśli 22 lutego wypada w dzień zajęć szkolnych to wzięłam/wziąłem udział w lekcjach w mundurze.
WĘDROWNICY
- Poznałam/em sposoby świętowania DMB w innych krajach. Jeden z nich wykorzystałam/em podczas organizacji DMB w moim środowisku działania.
- Dowiedziałam/em się, na czym polega działanie światowych organizacji skautowych (WOSM i WAGGGS). Dobrze poznałam/em wybraną organizację skautową − jej historię i współczesną działalność. Zdobytą wiedzę wykorzystałam/em podczas organizacji DMB w moim środowisku działania lub akcji społecznej.
- Pomogłam/em w organizacji obchodów Dnia Myśli Braterskiej w moim środowisku działania (szczep, hufiec, chorągiew).
- Przeczytałam/em książkę napisaną przez Roberta Baden-Powella. Na jej podstawie przeprowadziłam/em dyskusję podczas zbiórki.
- Sam lub z zastępem wykonałam/em co najmniej jedno zadanie z propozycji programowych WAGGGS, wydanych z okazji Dnia Myśli Braterskiej (lub inspirowane jedną z propozycji programowych WAGGGS na DMB).
- Wraz z moim zastępem bądź drużyną zaprosiliśmy na zbiórkę skauta, który przybliżył nam działa-nie swojej organizacji.
- Wysłałam/em pocztą odręcznie napisany list do skautki lub skauta z innego kraju.
- Wraz z moim zastępem lub patrolem zadaniowym zorganizowaliśmy akcję społeczną w naszym lokalnym środowisku, innym niż ZHP, opartą na idei przyjaźni, braterstwa i wspólnoty.
- Jeśli 22 lutego wypada w dzień zajęć szkolnych, to wzięłam/wziąłem udział w lekcjach w mundurze. Jeśli nie ma takiej możliwość, to w inny sposób zaznaczyłam/em, że jestem harcerką/harcerzem (np. zakładając chustę, wpinając miniaturkę krzyża harcerskiego).